„Płonie ognisko i szumią knieje,
drużynowy jest wśród nas,
opowiada starodawne dzieje,
bohaterski wskrzesza czas.
O rycerstwie spod kresowych stanic,
o obrońcach naszych polskich granic,
a ponad nami wiatr szumny wieje
i dębowy huczy las…”
Taką harcerską piosenką uczniowie klasy 8a rozpoczęli lekcję języka polskiego. Na zajęciach próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie: „Czy książka autorstwa Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec, jest harcerską gawędą czy literaturą faktu?” Aby tego dokonać wcielili się w rolę harcerzy i odbyli swoją pierwszą zbiórkę. Na niej poznali strukturę i działalność Szarych Szeregów, powtórzyli wiadomości o gatunkach literackich (w szczególności o gawędzie i literaturze faktu) oraz zbierali dowody na jednoznaczną odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji. Zagadnienia do przerobienia ukryte były pod kamieniami, na drzewie lub pod konarem. Uczniowie siedzieli w kręgu, przy ognisku. Po części dydaktycznej – którą każda prawdziwa zbiórka harcerska powinna posiadać – przyszła pora na zabawy. One również stanowią nieodzowny element takiego spotkania. Młodzież mogła sprawdzić swoją celność rzutu szyszkami do kosza oraz „posiłować” się przy przeciąganiu liny. Po zakończonej lekcji uczniowie mieli możliwość zapoznania się z informacjami zawartymi na klasowej gazetce, zeskanowania kodów QR (pod którymi znajdowały się pytania egzaminacyjne z lektury „Kamienie na szaniec”). Mam nadzieję, że z tak odbytej lekcji dużo zapamiętali. Tobie również polecam opowiadanie „ o Alku, Rudym i Zośce i kilu innych cudownych ludziach, o niezapomnianych czasach 1939 – 1943 roku, o czasach bohaterstwa i grozy (…) o ludziach, którzy w tych niesamowitych latach potrafili żyć pełnią życia, których czyny i rozmach wycisnęły piętno na stolicy oraz rozeszły się echem po kraju, którzy w życie wcielić potrafili dwa wspaniałe ideały: BRATERSTWO i SŁUŻBĘ”.
Czuwaj!
Uczniowie kl. 8a oraz J. Florczyk