Temat: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

Drodzy Uczniowie!

Przed nami kolejne 2 lekcje dotyczące greckiej mitologii. Tym razem bohaterem nie będzie żaden z bogów, a król Koryntu – Syzyf.

Spróbujemy sobie odnaleźć w tekście o Syzyfie cechy mitu, przedstawić czas i miejsce akcji oraz zaprezentować bohaterów utworu (wymienić ich, wskazać postacie realistyczne i fantastyczne). Poza tym postaramy się nazwać cechy władcy Koryntu ocenić postępowanie i jego, i innych bohaterów. Poznamy postać, która miała więcej wad niż zalet. Nie sposób jednak nie zauważyć, że Syzyf wzbudza mimo wszystko sympatię… może dlatego, że jest do nas trochę podobny w swoich ludzkich ułomnościach?

Na zakończenie wyjaśnimy sobie, czym jest związek frazeologiczny i jakie jest znaczenie frazeologizmu związanego z mitem o Syzyfie.

Na wykonanie zadań macie sporo czasu, bo do końca przyszłego tygodnia, abyście nie musieli pracować podczas przerwy świątecznej. Przesyłacie do mnie tylko ćwiczenia oznaczone gwiazdką (*). Proszę je przesłać drogą mailową lub za pomocą messengera.

Zanim przejdziemy do dalszej części zajęć, zapoznajcie się, proszę, z treścią mitu (podręcznik NOWE Słowa na start!, s. 211–213 lub platforma e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/syzyfowa-praca/D12TfbnLV lub skany z naszego podręcznika, które będą załącznikiem do tego tematu).

Jeżeli chcecie sobie utrwalić lub zobrazować historię Syzyfa, zachęcam                       do skorzystania również z innych zasobów Internetu. Na YouTube znajdziecie krótkie filmiki, do których linki podaję poniżej. Ostatni z nich nagrałam specjalnie dla Was (proszę o wyrozumiałość J):

https://www.youtube.com/watch?v=lUHxR4GsTE0

https://www.youtube.com/watch?v=pQTdz4UokMg

https://www.youtube.com/watch?v=0E_pqD8im-s&feature=youtu.be

Ćw. 1.  (*)

Po przeczytaniu mitu z pewnością będziecie już umieli uzupełnić samodzielnie poniższy plan wydarzeń, dotyczący losów Syzyfa:

  1. Syzyf władcą Koryntu.
  2. Sympatia bogów olimpijskich wobec Syzyfa.
  3. ………………………………………………………………….
  4. Plotkarstwo i pyszałkowatość króla Koryntu.
  5. …………………………………………………………………
  6. Syzyf zdrajcą ważnej tajemnicy.
  7. Gniew bogów.
  8. …………………………………………………………………
  9. Miłosierdzie Hadesa i Persefony.
  10. Powrót Syzyfa na ziemię pod opieką Tanatosa.
  11. Kolejny podstęp władcy Koryntu.
  12. …………………………………………………………..
  13. Radosne i długie życie Syzyfa i całego rodu ludzkiego.
  14. Poszukiwanie Syzyfa i Tanatosa w świecie podziemnym.
  15. ……………………………………………………………………
  16. Uwolnienie Tanatosa.
  17. ………………………………………………………………….
  18. Ukaranie przez bogów niesfornego króla.
  19. ………………………………………………………………….

 

 

Spróbujmy sobie teraz określić cechy charakteru Syzyfa. W tym celu uzupełnijcie graf, który będzie dostępny w załączniku i jest ćwiczeniem

z gwiazdką (ćw. 2.)

 

Myślę, że bez trudu potrafiliście uzupełnić schemat. Postępowanie króla Koryntu nie było godne pochwały, prawda?

 

Ćw. 3.

Napiszcie w zeszytach, jakie czyny Syzyfa zostały ukarane przez bogów.

 

 

W podręczniku na stronie 214 (oraz na kopii w załączniku) znajduje się wyjaśnienie terminu „związek frazeologiczny”. Przepiszcie je, proszę,                        do swoich zeszytów (bez przykładu).

 

Z mitem o władcy Koryntu wiąże się jeden z najbardziej znanych  mitologicznych związków frazeologicznych. Mowa tu o syzyfowej pracy.

Według Małego słownika języka polskiego syzyfowa praca to praca nadaremna, bez żadnych wyników; zadanie żmudne, niewykonalne.

 

Ćw. 4.

Kierując się przytoczoną definicją frazeologizmu syzyfowa praca, odszukaj w tekście mitu o Syzyfie fragment, który będzie taką pracę obrazował.

 

Związek frazeologiczny syzyfowa praca funkcjonuje w naszym języku do dnia dzisiejszego. Przypomnijcie sobie, czy i w jakiej sytuacji usłyszeliście go. Jeśli udało Wam się to  skojarzyć, nie będziecie mieli żadnych problemów z wykonaniem ostatniego zadania.

 

Ćw. 5. (*)

Ułóż 2 zdania ze związkiem frazeologicznym syzyfowa praca, z których będzie wynikało, że rozumiesz jego znaczenie.

 

Mam nadzieję, że wszystkie ćwiczenia były dla Was łatwe. Gdyby jednak okazało się, że któreś z nich sprawia Wam kłopot, proszę o kontakt                   w prywatnej wiadomości.

Liczę, że po tych zajęciach każdy z Was będzie umiał opowiedzieć historię Syzyfa i losy innych bohaterów mitu, a frazeologizm syzyfowa praca 

nie będzie się odnosił do Waszej nauki J

 

Życzę Wam owocnej pracy!