TEMAT: Ortograficzne przygody z „rz” i „ż” .
Dzień dobry, moi mili!
Przed nami lekcja dotycząca ortografii, a więc chwila przerwy od mitologicznych opowieści. Dziś przypomnimy sobie najważniejsze zasady pisowni wyrazów z „rz” i „ż”. Poćwiczymy również poprawne stosowanie tych zasad w praktyce. Wszystko po to, aby nie popełniać błędów!
ZAPAMIĘTAJCIE! (nie trzeba przepisywać, ale można wkleić do zeszytu)
RZ piszemy, gdy w wyrazach wymienia się na r,
np.:
rowerzysta – rower,
na komputerze – komputer,
dworzec – dworca.
RZ piszemy w zakończeniach wyrazów:
- -arz (w nazwach wykonawców czynności, zawodów rodzaju męskiego)
- -erz (w nazwach wykonawców czynności, zawodów rodzaju męskiego)
- -mierz
- -mistrz
np.:
bramkarz, pisarz,
harcerz, rycerz,
ciśnieniomierz, Sandomierz,
burmistrz, zegarmistrz.
RZ piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w,
np.:
brzeg, brzoza,
przebój, sprzedawca,
drzewo, modrzew,
trzeba, patrzeć,
grzyb, pielgrzym,
chrzan, chrząszcz,
spojrzeć, ujrzeć,
wrzesień, wrzeciono.
Wyjątki:
- wyrazy: bukszpan, gżegżółka, kształt, kszyk (nazwa ptaka), piegża (nazwa ptaka), pszczoła, Pszczyna, pszenica, pszenżyto,
- w przymiotnikach zakończonych na: – szy, – ejszy, np.: lepszy, nowszy, najlepszy, najnowszy, ładniejszy, mocniejszy, najładniejszy, najmocniejszy.
Ż piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: g, dz, h, z, ź, s,
np.:
książka – księga, wstążka – wstęga,
mosiężny – mosiądz, pieniążek – pieniądz,
drużyna – druh, watażka – wataha,
każę (coś zrobić) – kazać, mażę (po czymś) – mazać,
przerażenie – przerazić, zamrażać – mroźny, mróz,
bliżej – blisko, niżej – nisko.
Ż piszemy po literach: l, ł, r, n,
np.:
lżej, ulżyć,
małże, małżeństwo,
rżysko, rżenie,
rewanż, oranżada.
Dla lepszego utrwalenia zasad polecam obejrzenie filmików znalezionych w Internecie, które w ciekawy i przystępny sposób pomogą Wam zapamiętać powyższe wiadomości. Może część z Was pamięta jeszcze „Ortografię obrazkową”? Myślę, że szczególnie osoby uczęszczające na zajęcia wyrównawcze dobrze je znają!
- https://www.youtube.com/watch?v=dBJ1a06TUEM
- https://www.youtube.com/watch?v=4Wnt-bmsYEw
- https://www.youtube.com/watch?v=6rsE3w3K7Xc
- https://www.youtube.com/watch?v=9bU9-oO-Vy0
- https://www.youtube.com/watch?v=HcxUGZSnDn8
- https://www.youtube.com/watch?v=Xla9VCvHXpk
- https://www.youtube.com/watch?v=jdaWRpU7B2k
- https://www.youtube.com/watch?v=wlhBLWXO02A
A może wolicie pośpiewać? Proponuję zatem 2 piosenki ortograficzne (właściwie adresowane są one raczej do młodszych dzieci, ale łatwo wpadają w ucho, więc mogą być naprawdę przydatne!).
- https://www.youtube.com/watch?v=V-3dS4Em-HI
- https://www.youtube.com/watch?v=Z_G5mm3piLU&list=PLOP3HOfzqYCyANRlYQ3dsTy0gfwuXwDPx&index=3
Pamiętajcie, że aby zobaczyć, co kryje się pod podanymi linkami, należy je skopiować pojedynczo i wkleić na pasku wyszukiwarki.
Czas na ćwiczenia!
W celu utrwalenia sobie niektórych zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”, wykonajcie proszę podane zadania z Waszego podręcznika (dla osób nieposiadających książki w domu – załącznik) i prześlijcie mi rozwiązania do 27 kwietnia:
Zad. 3, 6, 8, s. 194 i 195.