Geografia klasy V 08.06.2020 r.

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.

Cel:

-poznanie wybranych krajobrazów Polski i świata, ich głównych cech i składników.

 

Polecenie:

  1. Otwórz atlas i odszukaj najwyższe góry na Ziemi – Himalaje, a następnie na ich obszarze najwyższy szczyt świata – Mount Everest 8850 m n.p.m. (nowa informacja).

Przepisz notatkę do zeszytu.

Krajobraz Himalajów charakteryzuje się wysokogórską rzeźbą terenu (turnie, granie, żleby, stożki piargowe) oraz piętrowym układem roślinności.

Piętra roślinności w Himalajach:

I. Wiecznie zielone lasy (bambusy, figowce, damarzyki, tygrysy, makaki, niedźwiedzie himalajskie).

II. Lasy liściaste (dęby, klony, magnolie, różaneczniki, pandy małe).

III. Lasy iglaste (jodły, sosny, cedry, świerki).

IV.Krzewy (różaneczniki, jałowce, karłowate brzozy, jaki).

V. Górskie łąki (trawy, zioła, krzewinki, jaki, nahury, irbisy).

VI. Piętro śnieżne (mchy, porosty, ułary – ptaki).

 

Jednym z ludów zamieszkujących Himalaje są Szerpowie. Mieszkają nawet na wysokości przekraczającej 5000 m n.p.m. Trudnią się hodowlą jaków, owiec, kóz. Na niższych wysokościach uprawiają ryż, herbatę, cytrusy, ziemniaki. Wielu Szerpów znajduje zatrudnienie w turystyce.

Polecenia:

  1. Wykonaj kartę pracy.
  2. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 87-89.
  3. Dla chętnych na ocenę: W dodatkowych źródłach wiedzy poszukaj informacji o himalaistach. Ustal, kim byli ludzie, którzy jako pierwsi zdobyli Mount Everest, kiedy miało miejsce to zdarzenie oraz na jakie trudności napotykają himalaiści podczas zdobywania szczytów