SPRAWDŹ SIĘ !!
Zad.1 Przeczytaj zdania i wpisz literę P przy prawdziwych lub literę F przy fałszywych.
- Pojęcie atomu jako najmniejszej cząstki pojawiło się w XX w. ……..
- Teorię atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii opracował w 1809 roku John Dalton ………
- Cechą materii jest jej ciągła budowa ……
- Atom jest najmniejszą częścią pierwiastka chemicznego, która zachowuje wszystkie jego właściwości .……
- Atom posiada barwę ……
Zad.2 Uzupełnij zdania.
- Atom zbudowany jest z …………………………………………………………………………………………………………………………
- Kolumny pionowe w układzie okresowym pierwiastków chemicznych to …………………………………………
- Wartość ładunku jądra atomowego zależy od liczby……………………………………………….
Zad 3 Napisz co oznaczają LITERY w chemii.
- A …………………………………………………………………………………………………………
- E …………………………………………………………………………………………………………
- Z………………………………………………………………………………………………………….
Zad 4. Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Izotopy pierwiastka chemicznego mają taką samą liczbę
- masową.
- nukleonów.
- atomową.
- neutronów.
Zad .5 Zaznacz poprawnie podany skład atomu 11 23 Na
- p+ 11; e– 11; n011
- p+ 11; e– 11; n023
- p+ 11; e– 11; n012
- p+ 23; e– 23; n011
Zad. 6 Połącz odpowiednio części zdań, aby powstały zdania prawdziwe.
- Pierwiastki grup 1 i 2 A. jest równa cyfrze jedności w numerze grupy
- Wraz ze zwiększaniem się numeru okresu B. to metale aktywne.
- Liczba elektronów walencyjnych C. rośnie liczba powłok elektronowych
1……. 2……. 3………
Zad. 7 Zaznacz poprawne uzupełnienie zdania (A- B) oraz jego uzasadnienie (I- II) Atom glinu ma
A.3 elektrony walencyjne, |
ponieważ liczba elektronów walencyjnych dla grupy jest ,w której leży glin jest równa |
I. numerowi grupy. |
B.13 elektronów walencyjnych, | II. numerowi grupy minus 10. |
Zad.8 Podaj nazwę pierwiastka którego model znajduje się na rysunku.
…………………………………………………………
Co już wiem z działu „Atom i cząsteczka”?
I .Część organizacyjna.
- Przywitanie
- Sprawdzenie obecności.3 MIN
- Sprawdzenie zadania domowego ( zeszyty na brzegu ławki). 3 MIN
- Odczytanie 3 informacji o [pierwiastkach.
II Część właściwa
Cele lekcji :
- powtórzyć poznane wiadomości i umiejętności,
- stosować wiadomości w sytuacjach typowych i problemowych,
- określić poziom znajomości poznanego materiału
cele dla ucznia : po skończonej lekcji będziesz wiedział jak należy przygotować się do sprawdzianu ,aby otrzymać ocenę najwyższą.
NaCoBeZu; potrafię ocenić swój poziom poznanych wiadomości i umiejętności.
Sformułowanie tematu : Co już wiem z działu „Atom i cząsteczka”?
- Zadaj pytanie (O czym uczyliśmy się w dziale jakie pojęcia ,terminy słowa kojarzą się WAM Z tym działem )
Uczniowie wypisują pojęcia na kartkach zakładając swoją odpowiedź.
Po rundzie odczytujemy pojęcia i losujemy ucznia który udziela odpowiedzi. DIMENTOWY RING + burza mózgów.
CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA
- LICZBA MASOWA I ATOMOWA Oblicz masy cząsteczkowe: Wymiana w parach.
K2O mEO3 = 80 u
- Podręcznik str.108 zad.6 przykład a
4.W grupach układamy model o podanej konfiguracji
K 2 L8 M4
5.Rozwiązanie testu. Test utrwalający z ewaluacją( prezentacja +karta pracy. OCENY
6.Zakończenie dokończ zdanie lekcja pomogła Mi przypomnieć wiadomości.