Nasza szkoła bierze udział w projekcie „Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać”.
W projekcie tym uczestniczy około 200 szkół w Polsce.
Ubiegły tydzień upłynął pod znakiem różnych działań podczas tygodnia projektowego, który miał miejsce w naszej szkole. Przez kilka dni uczniowie klas 1-4 wraz z nauczycielami aktywnie pracowali nad szeregiem zadań, których efektem jest niezwykła przestrzeń, przypominająca świąteczną wioskę Mikołaja.
Dzięki pomocy (również materialnej) rodziców i nauczycieli oraz współpracy pań z Koła Gospodyń Wiejskich “Baryczanki” z Wyszanowa można było zrealizować wiele ciekawych projektów.
A jak przebiegał tydzień projektowy i co się działo?
Pisanie życzeń i tworzenie kartek świątecznych; czytanie ze zrozumieniem, wykonywanie zadań dotyczących ortografii i części mowy na kartach pracy z wykorzystaniem kodowania, a także pisanie listów do św. Mikołaja (edukacja polonistyczna/język polski),
Mierzenie, obliczanie, zamiana jednostek, wykorzystanie narzędzi cyfrowych do ćwiczenia sprawności rachunkowej, wykorzystanie obliczeń do zadań praktycznych, np. podczas wykonywania elementów łańcucha choinkowego (edukacja matematyczna /matematyka),
Składanie, wycinanie, malowanie, ozdabianie kartonowych domków (edukacja techniczna i plastyczna),
Wykonywanie papierowych ozdób świątecznych (zajęcia plastyczne/edukacja plastyczna/plastyka, zajęcia świetlicowe),
Obliczenia czasowe, wyszukiwanie informacji w tekście źródłowym (historia),
Dekorowanie pierników (edukacja techniczna i plastyczna),
Wykonywanie wianków świątecznych (edukacja techniczna i plastyczna),
Nauka układów choreograficznych do piosenek świątecznych (taneczne przerwy/zajęcia ruchowe),
Śpiewanie kolęd i pastorałek (edukacja muzyczna /muzyka),
Gra dydaktyczna, wykorzystywanie filmów edukacyjnych do wykonywania zadań słownikowych, wzbogacenie słownictwa (język angielski),
Zadania teoretyczne i terenowe dotyczące drzew iglastych (edukacja przyrodnicza/przyroda),
Wykonywanie mydełek glicerynowych oraz ozdób z masy solnej i poznawanie właściwości składników (edukacja przyrodnicza i techniczna),
Analizowanie przepisów kulinarnych i sprawdzanie ich wartości odżywczych (edukacja zdrowotna).
Ponadto zorganizowana została zbiórka na rzecz zwierząt ze schroniska, która nadal trwa, a pomóc zwierzakom może cała społeczność szkolna.
Dodatkowo uczniowie klas szóstych (podczas zastępstwa) mierzyli hol, w którym mieści się nasze „Miasteczko pomocników św. Mikołaja” i tworzyli pomysłowe opisy tego miejsca.
Na zakończenie tygodnia projektowego, który tak naprawdę trwał w niektórych klasach 3, a w niektórych 4 dni, nadszedł moment zaprezentowania efektów pracy. Wiele ozdób wykonanych podczas zajęć projektowych pojawiło się w holu, czyli naszym szkolnym, mikołajowym miasteczku. Dzieci wraz z nauczycielami zagospodarowały przestrzeń.
Tradycyjnie już mnóstwo radości sprawiło ubieranie choinek, które dopełniły całość i sprawiły, że można tu poczuć prawdziwie świąteczny klimat.
W naszym „miasteczku” już wkrótce będzie można też obejrzeć filmik prezentujący etapy prac projektowych.
Podsumowując można powiedzieć, że mimo krótkiego czasu na przygotowanie do projektu, mnogości zróżnicowanych działań i problemów organizacyjnych, cel został osiągnięty.
Dzieci wykorzystywały swoją kreatywność, dzieliły się pomysłami, współpracowały na różnych płaszczyznach, aby rozwiązać problemy.
Uczestnicy projektu uczyli się poprzez doświadczenie, poprzez praktyczne działania rozwijali kompetencje kluczowe, kształtując niezwykle istotne umiejętności społeczne.
Dziękuję nauczycielom za ogromne zaangażowanie, Radzie Rodziców natomiast za wsparcie, dzięki któremu udało się zakupić materiały niezbędne do zrealizowania części działań projektowych.
Jednocześnie zapraszam na jarmark bożonarodzeniowy, który odbędzie się już 14 grudnia.
Justyna Jasik.















