Stopniowanie przysłówków

Przypominamy wiadomości!

Przysłówek odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy?

To nieodmienna część mowy – nie podlega odmianie przez przypadki, liczby, czasy ani osoby.

Część z nich natomiast można stopniować.

Przysłówki utworzone od przymiotników (odprzymiotnikowe) zazwyczaj się stopniują dokładnie tak jak przymiotniki, od których pochodzą. Jednak należy pamiętać, że są wyjątki od reguły. Wynika to ze znaczenia poszczególnych słów. Dlatego np. odprzymiotnikowy przysłówek „boso” nie stopniuje się (podobnie jak przymiotnik bosy; wynika to z logiki – nie da się chodzić boso w mniejszym lub większym stopniu, jedynie albo boso, albo nie).

Nie stopniują się także przysłówki typu: zawsze, wczoraj.

Wyróżnia się trzy stopnie intensywności cechy: równy, wyższy i najwyższy. Stopniowanie wygląda następująco:  chłodno (stopień równy), chłodniej (stopień wyższy) i najchłodniej (stopień najwyższy).

Rozróżniamy 3 rodzaje stopniowania:

  1. regularne, np. ładnie, ładniej, najładniej;
  2. nieregularne, np. dobrze, lepiej, najlepiej;
  3. opisowe, np. słono, bardziej (mniej) słono, najbardziej (najmniej) słono.

Czas na ćwiczenia!

Postaraj się je wykonać, wykorzystując powyższe wiadomości oraz notatki z zeszytu. Nie musisz przepisywać zadań, jeśli masz wydrukowaną tę kartkę. Wystarczy, jeśli wkleisz ją do zeszytu. Poprawność wykonanych ćwiczeń sprawdzę, gdy wyślesz mi zdjęcie lub skan swoich rozwiązań do piątku, 27.03.2020 (mój adres e-mail oraz konto na messengerze nadal są takie, jakie podałam Rodzicom na naszej grupie na Facebooku). Powodzenia!

Ćw. 1.

Które z tych przysłówków można stopniować? Podkreśl je.

dawno, dziś, boso, serdecznie, sportowo, powoli, mądrze

Ćw. 2.

Uzupełnij zdania odpowiednimi stopniami podanych przysłówków.

a) DUŻO

Dziś zjadłem ……………… słodyczy, ale mój brat zjadł ich jeszcze ………………… .

b) SZYBKO

Byłem spóźniony, więc szedłem …………………. niż zwykle.                       Nie mogłem biec z powodu bólu nogi, dlatego musiałem iść  …………………….., jak tylko potrafię.

c) GŁOŚNO

Mój pies ……………….. szczeka, ale olbrzymi owczarek sąsiada szczeka ……………………. ze wszystkich na całej ulicy.

Ćw. 3.

Do podanych przysłówków w różnych stopniach dopisz przysłówki  o znaczeniu przeciwnym (np. staro – młodo)

  • mało – ………………….
  • gorzej – …………………
  • najmocniej – ………………….
  • najlepiej – …………………….
  • prosto – …………………..
  • niżej – …………….

Ćw. 4.

Ułóż 5 zdań z wybranymi przez siebie przysłówkami z ćwiczenia 3.

  1. ……………………………………………………………………….
  2. ……………………………………………………………………….
  3. ……………………………………………………………………….
  4. ……………………………………………………………………….
  5. ……………………………………………………………………….

UWAGA,  ZADANIE DLA ZAINTERESOWANYCH!

W związku z tym, że wiele przysłówków pochodzi od przymiotników,  możesz powtórzyć sobie ich stopniowanie i przypomnieć sobie tę część mowy.

Zadania dla chętnych dostępne są online. Nauka przez zabawę jest skuteczna

http://pisupisu.pl/3/slowne-zabawy/stopniowanie-przymiotnikow-stopien-wyzszy