Temat: Przyimek i spójnik – ćwiczenia.
Drodzy Uczniowie!
Dziś czas na ćwiczenia dotyczące przyimków i spójników, o których mogliście przeczytać w materiałach publikowanych w ramach poprzedniej lekcji. Uważnie czytajcie polecenia. Jeśli nie jesteście pewni odpowiedzi, zajrzyjcie ponownie do wiadomości teoretycznych, które Wam przygotowałam ostatnio. Możecie też skorzystać z innych źródeł, np. z Internetu lub z podręcznika (jeśli macie go w domu).
Zachęcam gorąco do zapoznania się z materiałami opublikowanymi na platformie epodręczniki.pl oraz na YouTube (na YouTube należy wpisać: „Irmina Żarska” i obejrzeć filmik dotyczący przyimka).
Na wykonanie zestawu zadań daję Wam tydzień. Rozwiązania proszę wysyłać najlepiej drogą mailową, ewentualnie mogą być zdjęcia wysyłane messengerem. Mój adres e-mail Wasi Rodzice mają podany na grupach rodzicielskich na Facebooku.
Myślę, że świetnie poradzicie sobie z zadaniami. Zatem czas na ćwiczenia!
Ćw. 1. Uzupełnij zdania odpowiednimi przyimkami: na, w, do, dla
Narzędzia przechowujemy …… magazynie.
Ten film jest przeznaczony ……. dzieci powyżej dwunastego roku życia.
…… kogo dzwonisz?
Kupimy ten upominek ……. naszej babci.
Dyrektor jest ……. budynku.
Książki ………. bibliotece są równo ułożone ….…. półkach.
Mieszkam …….. nowym osiedlu. ……… centrum handlowym rozpoczęły się wyprzedaże.
Ćw. 2. W 5 zdaniach opisz swój pokój. Postaraj się użyć jak najwięcej przyimków. Podkreśl je.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ćw. 3. W odpowiednim miejscu tabeli wpisz podane nazwy państw. Użyj je we właściwej formie, pamiętając o tym, że łączą się one z określonymi przyimkami.
Belgia, Kuba, Chiny, Stany Zjednoczone, Cypr, Jamajka, Australia, Portugalia, Rosja, Ukraina, Turcja, Łotwa
do | na |
Ćw. 4. Uzupełnij podane powiedzenia wyrażeniami przyimkowymi z ramki:
* w płot *na głowie *w nosie *na skrzydłach
* w worku * w gnat *pod psem *za zębami
Kupować kota ………………………………………..
Trzymać język ………………………………………..
Gapić się jak sroka ………………………………….
Trafić jak kulą ………………………………………..
Mieć cały dom ………………………………………
Lecieć jak ……………………………………………..
Pogoda ………………………………………………..
Mieć muchy ………………………………………..
Ćw. 5. Weź w kółko spójniki w podanych zdaniach.
Alicja i Agnieszka poszły na spacer.
Pies lubi biegać, lecz dziś jest mokro, więc musi być na smyczy, aby się nie ubrudził.
Pojedziemy na narty lub pójdziemy na spacer.
Ćw. 6. Dokończ podane wypowiedzenia w taki sposób, aby utworzyły one logiczne zdania. Tam, gdzie brakuje przecinka przed spójnikiem, dopisz go na zielono.
- Dziś jest piękna pogoda dlatego ……………………………………………………………………..
- Jestem zmęczona więc …………………………………………………………………………………..
- Jutro znów zadzwonię do Antka ponieważ ……………………………………………………
- Chętnie poszedłbym do kina ale ……………………………………………………………………