Temat: Okolicznik w zdaniu… czyli o okolicznościach czynności.

 

Drodzy Piątoklasiści!

Dziś przybliżymy sobie ostatnią już część zdania, czyli okolicznik.

Na początek garść informacji.

Okolicznik jest częścią zdania, która (podobnie jak dopełnienie) określa czasownik. Umożliwia określenie na przykład tego, gdzie, kiedy, w jaki sposób lub z jakiego powodu coś się dzieje.

W zdaniu okolicznik może być wyrażony:

  • przysłówkiem (Dziśpójdę na zakupy.),
  • wyrażeniem przyimkowym (Pod oknemrosną malwy.),
  • rzeczownikiem (Dołempłynie rzeka.),
  • zaimkiem (Olek tampójdzie.),
  • bezokolicznikiem (Mama poszła podlaćkwiaty.).

Okoliczników mamy wiele rodzajów (ale o nich będziemy uczyć się  w starszych klasach). Każdy z nich odpowiada na różne pytania.

Dziś podamy sobie tylko kilka pytań, na które mogą odpowiadać okoliczniki:

  • kiedy?
  • gdzie?
  • jak?
  • po co?
  • dlaczego?
  • mimo co?

W załącznikach (nr 1 i nr 2) dostępne są notatki graficzne, które dzięki uprzejmości moich koleżanek, możecie wydrukować i wkleić sobie do zeszytów.

Aby utrwalić wiadomości, warto obejrzeć filmiki, do których linki podaję poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=FSwWwn8nFbk&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=SnR4ydl9jJY

A teraz czas na ćwiczenia. Pierwsze z nich jest w załączniku nr 3. Należy je wykonać pisemnie i odesłać do mnie w terminie do 26 maja.

Pozostałe ćwiczenia są interaktywne do samodzielnego wykonania i sprawdzenia. Możecie skorzystać z platformy polecanej przez Ministerstwo Edukacji:

https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci—okolicznik/D1GTsuQQe

Owocnej nauki!