Temat: Zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte –przypomnienie wiadomości.

 

Moi drodzy Piątoklasiści!

Dzisiejsze zajęcia będą powtórzeniem wiadomości z klasy czwartej oraz z początku bieżącego roku szkolnego. Przypomnimy sobie najważniejsze informacje o zdaniu pojedynczym nierozwiniętym oraz o tym, w jaki sposób przekształcić je w zdanie pojedyncze rozwinięte. Przy okazji będzie  to jednocześnie utrwalenie wiadomości o głównych częściach zdania oraz grupie podmiotu i orzeczenia. W związku z tym, że nauczanie na odległość utrudnia szczegółowe wytłumaczenie zawiłości gramatyki języka polskiego i budowy zdań, do ten temat potraktujemy jako wstęp do lekcji tradycyjnych. Spróbujemy sobie zatem dobrze przyswoić to, co jest podstawą składni języka polskiego.

 

Mam nadzieję, że po lekcji każdy z Was będzie umiał bezbłędnie rozpoznać typy zdań pojedynczych, wskazać podmiot i orzeczenie oraz grupy tych części zdania, a także przekształcać zdania.

Oprócz części teoretycznej – prezentacji (załącznik nr 1) będzie też kilka ćwiczeń utrwalających. Na ten temat przeznaczam 2 lekcje zdalne. Na wykonanie i przesłanie do mnie zadań będziecie mieli czas od 4 do 8 maja.

 

Zacznijcie od uważnego obejrzenia prezentacji. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej. Jeśli ktoś lepiej zapamiętuje pisząc, można zrobić sobie notatkę w zeszycie.

Dodatkowo, przed wykonaniem zadań,  polecam obejrzeć i wykorzystać podane przeze mnie propozycje. Znajdziecie tam filmiki i grę edukacyjną związaną z naszym tematem:

 

Gra edukacyjna:

http://pisupisu.pl/klasa5/zdania-pojedyncze-rozwiniete-i-nierozwiniete

 

A teraz czas na ćwiczenia!

  • Proszę o wykonanie zadań z Waszego podręcznika do języka polskiego: zad. 3 i 4, str. 218.

Dla osób nieposiadających książki w domu, tradycyjnie skany w załączniku (załącznik nr 2).

 

Życzę powodzenia oraz… przyjemnej „majówki”!